Grote koppen
De Telegraaf heeft er de laatste weken een handje van, onrust zaaien door grote koppen over de desastreuze situatie waar veel Nederlandse gezinnen zich in bevinden. De krant van wakker Nederland is overigens niet de enige die zich aan deze sensationele manier van berichtgeving schuldig maakt. Bijna alle media stortten zich op de sappige verhalen.
Hogere maandlasten
Wat is er aan de hand? Door de hypotheekrente stijgingen van de laatste jaren hebben veel mensen die een jaar of vijf geleden een hypotheek met variabele rente afsloten nu mogelijk een probleem. Als ze nu hun hypotheek moeten oversluiten zal ze dat inderdaad veel hogere maandlasten opleveren.
Kanttekeningen
Bij deze conclusies zijn echter nog wel een aantal kanttekeningen te plaatsen. In 2005 waren de tarieven het laagste, maar er is sindsdien zeker geen sprake van een verdubbeling van de rentes. De grote koppen met “verdubbelde lasten” zijn dus op zijn minst ernstig overdreven.
Begin 2006
Daarnaast is het nog geen vijf jaar geleden dat deze rentes zo laag waren. Als u begin 2006 uw hypotheek voor vijf jaar hebt vastgezet, komt een verlenging pas in 2011 weer ter sprake. Dat duurt nog drie jaar en in drie jaar kan heel veel gebeuren. Het is immers ook pas drie jaar geleden dat de rente historisch laag was.Maar dat veel mensen zich bang hebben laten maken door dit soort berichten is wel duidelijk. Op deze site alleen al was het aantal bezoekers de laatste paar weken verdubbeld door dit soort publicaties.
Goed voor Google
En dan komen we bij de kop van dit artikel. Sensatieverhalen zijn goed voor Google omdat er door dat soort berichten veel meer mensen op internet gaan zoeken naar antwoorden en rentetarieven. En daardoor wordt er ook veel meer op advertenties geklikt bij de resultaten van Google. Niet allen het bezoekersaantal verdubbelt dan maar ook de reclame kosten stijgen exponentieel. In de toekomst verwacht ik dan ook dat voor Google de koppen van de Telegraaf niet spectaculair genoeg kunnen zijn.